Att rulla en tårta



Jag bakade min första rulltårta häromdagen! Av någon anledning har jag alltid tänkt "rulltårta, nej så svårt", men när jag började kolla runt efter recept på nätet så var det i princip bara att blanda ihop smeten, upp på en plåt och in i ugnen. Men det i sin tur kändes lite för lätt, lite utmaning måste man ha. Så jag hittade ett recept i häftet jag fått från mamma, ett recept utan bakpulver och mycket mer utmaning. Istället för bakpulver så är det luften i det hårt vispade äggvitorna som gör att kakan höjer sig. Det enda som du behöver hemma är:
- 4 ägg
- 1 1/4 dl socker, 2 msk socker
- 1 dl vetemjöl
- 1/2 dl potatismjöl
- 60 g milda

Börja med att dela äggen i vitor och gulor. Vispa gulorna med 1 1/4 dl socker tills Du kan "bilda band", d v s tills du kan lyfta vispen och låta smeten från vispen ringla ut som en band på ytan, sen ska bandet ligga kvar ett ögonblick innan det sakta löses upp. Smält smöret och låt det svalna. Blanda mjölet och potatismjölet. Börja nu vispa äggvitorna, ha i en nypa salt och vispa sen tills du kan bilda mjuka toppar. D v s tills du kan lyfta upp en klick vita på vispen och klicken har mjuka toppar. Tillsätt nu 2 msk socker och vispa tills du kan bilda spetsiga toppar. Ta nu 1/3 av de vispade vitorna och 1/3 av vetemjölet och potatismjölet och vänd försiktigt ner det i äggulorna, upprepa detta tills allt är nedvänt i äggsmeten. Rör tillsist ner smöret. Bred nu ut allt på en plåt med bakplåtspapper och skjuts in i ugnen i ca 10 minuter i 225 grader.
När 10 minuter har gått så ska kakan vändas upp på ett sockrat smörpapper och svalna. Dra av bakplåtspappret, bre på din fyllning och rulla ihop kakan så att skarven ligger nedåt. Som fyllning i min rulltårta har jag grädde och jordgubbssylt, men det fungerar även med bland annat bara sylt eller chokladkräm. Slå in kakan i smörpappret och låt den vila lite innan du skär upp den och njuter!



Fyra äggulor redo att bli vispade


spetsiga toppar


En rulltårta redo att ätas!

Kommentarer
Postat av: Erika

Gott, gott!

2011-07-27 @ 23:15:16
URL: http://onechicmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0