Soppa en regnig dag



Idag har det regnat konstant sen klockan sju imorse. Sådana dagar måste man verkligen se till att peppa sig själv till att vara pigg, man blir så lätt trött annars av regnet som smattrar på rutan. Så fram till nu har jag plockat och pysslat, men nu funderar jag på att bara krypa upp i soffan och se en Harry potter film. Lill-loppan sover och likaså sambon, så en film låter inte helt fel!

Till lunch idag så blev det soppa, värmer lixom lite mer än annan mat, Morotssoppa blev det. Jätte lätt och ruskigt gott! De ända som man behöver ha hemma är:

- 6 morötter
- 1 lök
- 1 vitlöksklyfta
- 1 msk mjöl
- 1 liter vatten och 2 grönskas buljongträningar
- 2 msk crème fraiche, jag tog dock en hel burk och det blev lika gott!

Sen är det bara att skala och skära morötterna och löken, ner med dessa i en kastull och pressa i en vitlöksklyfta. Låt det fräsa lite och ha sedan i mjölet och sen vattnet och buljongtärningarna. Koka upp och låt det puttra i ca 15 minuter, ha sedan i crème fraichen. Sen är det bara att mixa soppan och servera!

Receptet har jag hittat på sopprecept.se, de har massa goda recept där!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0