Fingrar eller sked?



Vår underbara lilla dotter börjar få väldigt mycket egen vilja. Det är jätte härligt att hon får mer och mer personlighet, men stundtals så blir visa stunder lite mer svåra och jobbiga. Som vid måltiderna, för det första så är hon väldigt bestämd med vad hon vill ha. Det som går bra vid lunch, kan hon helt rata vid kvällen eller dagen efter om det blir mat över. Sen har vi ju detta med hur hon ska äta, vi får oftast inte mata henne. Hon ska äta själv med fingrarna, ibland fungerar det om vi lägger mat på skeden och att hon sen själv får plocka upp skeden med maten på. Hon åt jätte duktigt med sked för ett tag sen, då både hon och vi höll i skeden men sen bara en dag så slog det om. Nu står vi där och funderar, ska vi tragla och ta fajten varje måltid att hon ska äta med sked eller ska vi få middagsro coh låta henne äta med fingrarna?! Så hur gör ni?! Hur äter era barn och vad har ni för tankar och idéer runt detta?

Kommentarer
Postat av: Fröken M

V äter med fingrarna, gaffel kniv och sked om vartannat och jag låter honom faktiskt hållas ! För jag tar hellre lite kladd och en mätt och glad unge än bråk vid matbordet :)

Ja, det var verkligen gullig av dem att ta med honom, men jag måste erkänna att jag var lite orolig.

Biljetterna var galet dyra ( lägg sedan till de där popcornen, dricka, en souvernir och ett möte med djuren bakom tältet på det... ) och man kan ju inte direkt räkna med att en två åring ska orka sitta still i 2 timmar, men det hade gått hur bra som helst !! Och han var sååå lycklig !!Kram

2012-04-15 @ 21:33:25
URL: http://frokenmela.se
Postat av: jonna

Egen vilja är bra !! haha :)

vet inte, men tror de är bra o "kladda" lite också =)

tack så mkt !! va glad jag blir ! Ja jag håller med dig, 24 timmar om dygnet har man den näreheten och vet att lilla bebisen har de bra, och man blir ju lycklig av känslan . Men snart är den i famnen och kommer va världens lyckligaste !!! Sov så gott!

2012-04-15 @ 22:04:31
URL: http://blogg.mama.nu/jonnahansson
Postat av: mammaTea

Vi har precis börjat öva med skeden.

2012-04-15 @ 22:26:35
URL: http://mammatea.se/
Postat av: En pojkmammas vardag - Tävling i bloggen !!

Jag tror att jag "förstört" mina barn då jag ALLTID torkat av händer och mun när dom ätit ... så dom HATAR båda att kladda vid matbordet och har varit väldigt duktig att äta med bestick, haha.



svar: Faktiskt har sötsuget minskat massor efter denna vecka. Känns riktigt skönt och förhoppningsvis blir det bara gröna kryss hädanefter ;)



Kram

2012-04-15 @ 22:40:00
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: Anonym

Egen vilja är bra, det kommer långt på här i livet :)..

Jag hade gått på matro och låtit liten använda fingrarna, skeden kommer att användas inom kort ändå :)

Kraam och underbara bilder på en sockersöt liten <3

2012-04-15 @ 23:41:30
Postat av: Emma Josefine

Alva är exakt likadan, men hon är nöjd när hon får en egen sked att pilla med i maten.. dock så vevar hon mest bara runt och det flyger mat överallt så inte riktigt praktiskt när vi är på annan plats än hemma. Ska köpa sånna böjda skedar till Alva snart så att hon kan träna på att äta själv :) KRAM

2012-04-16 @ 07:53:26
URL: http://emmajosefine.com
Postat av: Alexandra

Köp korta skedar till Olivia och låt henne kladda själv :-) Joline vägrade bli matad redan vid 10(!!!!!) månaders ålder... Kladdet var överallt och jag spolade av henne vid varje måltid! Nu äter hon med bestick men minns inte riktigt när det började.

Det är ett steg åt rätt håll att vilja själv :-) lycka till!

2012-04-16 @ 08:07:13
URL: http://mammatillenflicka.blogg.se/
Postat av: Elina

Haha, skönt och höra att O. också är en väldigt bestämd tjej som vet vad hon vill (och inte vill).



Vi lät då Saga hållas, för hellre att hon äter med fingrarna än ingenting alls som blev för oss då vi alltid började bråka om besticken och det är inte speciellt kul heller att alltid bråka vid måltiderna. Nu äter hon dock nästan bara med besticken (även om hon fortfarande äter med fingrarna då och då) så det går ju förmodligen över med tiden ;-)

2012-04-16 @ 10:00:54
URL: http://volanen.blogg.se/
Postat av: Eva

Låt henne äta med fingrarna. Stella har fått äta med fingrarna sen hon började äta själv (runt 1 år var hon) och nu har hon självmant börjat använda skeden (15 månader). Jag tror att det ger sig av sig själv helt enkelt. Om ni står ut med kladdet vill säga =) Det blir ju ordentlig tvätt efter varje måltid..

2012-04-16 @ 11:47:02
URL: http://renaramagrekiskan.com
Postat av: Sandra på Ön

Vilja har ätit själv i flera månader och till stor del gör hon det med händerna, ibland tar hon gaffeln eller skeden, men det kommer mer och mer. Vi lägger alltid fram båda delarna till henne, så får hon välja. Kram

2012-04-16 @ 13:20:32
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com
Postat av: Alexsandra, i väntan på en liten kille.

Såklart man ska äta med fingrarna, de är mycke roligare :D



Ja de tycker jag med faktiskt :) och de lyckades vi med . Dem verkade väldigt nöjda över kvällen iallafall.

2012-04-16 @ 21:03:45
URL: http://alexsandralotman.blogg.se/
Postat av: Sara

Haha känner igen allt det dära. Ida äter ibland med sked ibland med fingrarna men nu har hon börjat med att hon vill att vi matar henne med våra stora bestick. Konstiga saker dem får för sig. Kram

Sorry att jag inte riktigt haft tid för dig men jag glömmer dig ej ;)

2012-04-16 @ 22:19:03
URL: http://minibyme.blogg.se/
Postat av: Anna

Mina barn har fått äta med fingrarna även fast jag har kladdforbi ;)Det har varit en pärs och jag visar besticken vid varje måltid i hopp om att det ska bli ändring.

Oliver äter nu med sked, gaffel och fingrar om vartannat än och han är två. I perioder äter han bara med skeden och man tror att fasen är över men då ja då åker fingrarna ner i maten igen.

Jag tror att när dom är runt ett att dom vill känna på det dom äter och att det hör till utvecklingen.

Det är bara att uthärda kladdet det går över ;)

2012-04-17 @ 06:47:25
URL: http://anderssonlindstrom.se
Postat av: Monica

Sötnöten <3



Våra barn har alltid ätit med fingrarna. L kan göra det fortfarande ibland när han inte får upp det med varken skeden eller gaffeln. Kniven använder han då och då och är jätte duktig på det. Kanske för att dais visat honom ett smart sätt att skära.

M han äter med hela kroppen, han sitter oftast naken och äter. Han äter helst med händer beroende på vad han äter. Vi brukar lägga upp mat på skeden och så brukar han ta skeden själv men det händer inte så ofta. Det är smidigare att äta med händer och känna lite på maten också.



2012-04-17 @ 08:43:55
URL: http://mellanhimmelochmonica.blogg.se/
Postat av: Malin

Lillebror äter med händerna, någon enstaka gång lyckas han med skeden också.Så här kladdas det alltså för fullt!

Vi låter honom oftast hållas. Känseln är ju också en viktig del i upplevelsen för ett barn.

Fast ibland får jag rent ut sagt panik över att det blir så HIMLA kladdigt efter varje måltid...

2012-04-17 @ 21:44:43
URL: http://malinsvra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0