Glassfyllda Citroner

Idag är det alla-hjärtans-dag! hurra! Om jag ska vara ärlig så hade vi lite missat det här i hushållet, dagarna och veckorna går ju så snabbt så man hinner ju inte med och komma ihåg alla datum! Så vi tänkte helt enkelt hoppa presenter och köra på extra god mat ikväll istället,  är alltid sugen på skaldjur så tänkte föreslå det till kvällen!
Nu vet jag att alla-hjärtans-dag är en riktig choklad dag, men för att gå emot det hela lite tänkte jag tipsa om en sjukt god efterrätt med citroner, nämligen glassfyllda citroner! Jätte lätt och jätte gott!

Det du behöver ha hemma är:
4 stora citroner
1 1/2 dl florsocker
2 äggulor
2 msk citronsaft
2 dl vispgrädde

Börja med att skär toppen av citronerna, ca 1/4. Gröp ur dem med sked och en liten kniv. Vispa sedan ihop florsocker, äggulor och citronsaften. Vispa grädden hårt i en annan bunke och blanda sedan ned grädden i äggsmeten. Skär citronerna, så lite som möjligt, i botten så att de blir plana och kan stå. Fyll dem nu med glassmeten och ställ dem i frysen i minst 4 timmar. Om de blir glass över häll de i en liten skål och frys in det med. Ta fram citronerna ca 45 min-1 timme innan de ska avnjutas och lägg på glassen som blev över på toppen av citronerna! 

ja, någon liten grön kvist hade suttigt som pricken över i:et!

Kommentarer
Postat av: Emõke

Mums, måste provas!

2012-02-14 @ 08:40:14
URL: http://prinsaroprinsessor.blogg.se/
Postat av: Elina

Åh, det lät inte fy skam, och även om det inte hinns idag så ska jag skriva av receptet :-) Ha en mysig dag.

2012-02-14 @ 11:03:11
URL: http://volanen.blogg.se/
Postat av: Fina Frun

Det ska jag göra!

2012-02-16 @ 04:02:33
URL: http://finafrun.se
Postat av: LenaMarii

Mmmmm, ser riktigt gott ut, måste kopieras! :-) Spännande med lite nytt i matväg, jag skulle aldrig i min vildaste fantasi komma på något sånt där smaskigt.

2012-02-17 @ 14:56:21
URL: http://lenamarii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0