Svårt vid läggdax

Denna snygga morgonfrilla vaknade hon med för några dagar sen!
Från att Lill-loppan bara var några månader så har hon somnat så lugnt i sin egen säng, vi har kunnat lägga henne i den och hon har legat och småpratade lite och sen somnat. Sen för typ 3-4 månader sen så gick inte längre, men då har det fungerat bra med bilbarnstolen som vi har haft här inne och som hon har somnat i när vi gått runt med den. Ja, men nu fungerar inte den heller. Hon skriker och gråter så det känns som mitt hjärta ska gå i tusen bitar, vi gungar i gungstolen, vi testar med vagnen, vi försöker med bilbarnstolen, vi testar att lägga henne i sin egna säng, i vår säng och att bära runt henne. Det känns som så fort hon är på väg att somna spjälar hon emot och börjar gråta och skrika. Hon sover nu en gång på eftermiddagen och vi har börjat lägga henne vid åtta. Men hur gör ni? Hur tänker ni? Någon som har något tips eller råd hur ni har fått det att fungera vid läggdax?!

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Åh vad jobbigt! Bestäm dig för ett sätt och kör på det, ge dig inte förrän hon somnar.

Är sjukt svårt, men brukar funka hos oss. Ibland sitter man i en timme och nattar, men hellre det än all stress runtomkring. Jag brukar sätta mig obekvämt så jag inte somnar ;) hoppas det löser sig snart!

2012-02-08 @ 12:44:04
URL: http://mammatillenflicka.blogg.se/
Postat av: Sandra

Vi har det precis likadant hemma, i går tog det mig nästan 2 1/2 timme. Jag var helt tömd på energi efter det. Hon fick ligga i sin säng först, gick bra så länge jag strök henne på huvudet (aj för ryggen min), vaggade henne i famn sittandes på sängkant, somnar nästan och vaknar till. Hundra gånger om kändes det som. Till slut la jag mig rakt bak på vår säng med henne i famn och vips så sov hon. Har tyvärr inga bra tips, då jag själv går och funderar på vad vi ska göra. Säg gärna till om ni hittar något som fungerar. Kram

2012-02-08 @ 13:27:08
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com
Postat av: Emma

Vilken underbart fin bild! Super söt.

2012-02-08 @ 14:42:58
URL: http://emmabaramig.blogg.se/
Postat av: mrsjanuary

Vår dotter har sommnat bra från början så jag har inga tips. Men jag tror att bestämma sig för ett sätt och sen vara konsekvent med det. En vän till mig hade det tufft med sin grabb vid läggning, men hon gav sig inte utan var konsekvent, första kvällen tog det 2 timmar, andra 1 timme och tredje 15 min och efter det har det hållit sig så sen dess. Men som sagt, jag vet inte. Kram

2012-02-08 @ 21:22:44
URL: http://www.mrsjanuary.blogspot.com
Postat av: Eva

Dessa små barn som har så svårt att somna! Stella somnar ganska lätt (peppar...peppar...) men har desto svårare för att somna om ifall hon vaknar på natten. Hon är då jätteledsen och det enda som hjälper just nu är att låta henne lägga sig med oss i vår säng. När hon har somnat och sover djupt brukar vi lyfta tillbaka henne till hennes rum. Som någon här ovan skrev så tror jag att ni ska bestämma er för en metod och köra stenhårt på det. Barn förstår ju rutin. Lycka till och hoppas det blir bättre!



Pastan jag skrev om förrut heter Risoni. Tror det är Barilla.. Ungefär stora som riskorn, fungerade jättebra tidigare när Stella inte kunde få ner så stora bitar!



2012-02-08 @ 23:01:23
URL: http://renaramagrekiskan.com
Postat av: Tove

Så otroligt gullig hon är i sin frippa!

Vi har samma problem med Morris. Sen ett par veckor tillbaka. Det enda som hjälper är att någon klappar och stryker honom tills han somnar. Förut brukade vi lägga honom med en välling och så somnade han med den i munnen, men nu bara slänger han ifrån sig flaskan och ställer sig upp och skriker. Det känns hopplöst.

Strykandet funkar som sagt, men då ska man palla att sitta där och luta sig över spjälsängen i 20-30 min....

Hoppas det är en så kallad fas igen!!

2012-02-09 @ 11:54:13
URL: http://lovetove.se
Postat av: Anna

Så söt hon är!

Känner verkligen igen det där, har gått igenom sådana perioder och än är dom väl inte slut heller...

Båda barnen har alltid velat att vi är med dom tills dom somnar. Isabella ville pilla på min hand när hon var mindre, Oliver har velat att man stryker honom på ryggen och han har man kunnat lura genom att låta lite som att man själv sover. Vissa perioder har nattningen tagit låååång tid och man känner sig stressad med allt annat man tänkt att hinna innan man själv ska sova. Av erfarenhet har jag lärt mig att ju mer stressad och obekväm jag är desto längre tid tar nattningen.

Mitt hjärta har aldrig klarat av att köra 5 minutersmetoden eller liknande.

Mitt tips är nog att hitta en rutin som passar er i nuläget (för allt kan ändras) och kör på den. Det kan eller kommer att vara tufft dom första kvällarna men som flera sagt till mig att efter två veckor kan man vara säker på att det fungerar.

Lycka till!!

2012-02-09 @ 17:04:53
URL: http://anderssonlindstrom.se
Postat av: Emõke

Åh, stackarn och stackars er föräldrar, sömnen är bland det aldra viktigaste vi har. Mitt tipps är att du utstrålar säkerhet och bestämdhet, det älskar barn och känner sig trygga. De är väldigt bra på att känna av osäkerhet och blir själva oroliga. Bestäm er för en metod och Hill sedan fast vid den tills hon somnar. Det bästa är att lägga henne i sin egen säng. Kör gärna samma rutin varje kväll så att hon känner igen sig! När ni sedan lägger henne säg då högt att: åh så skönt nu ska ...... sova, god natt lilla skatt sov så gott, eller nått i den stilen bara det låter överdrivet trevligt och possitivt. Bädda ner släck, lämna rummet med dörren på glänt. Om man stannar i ryker stör man oftast barnet. Hon kommer förmodligen att skrika första gångerna. Och om hon blir riktigt besviken får man gå in och köra samma grej, med lugn, trygg röst, mamma finns här nu ska lilla ..... sova. Holl ut hon kommer att lära sig att somna själv vilket är jätte viktigt för då är de trygga natten igenom och vet att inget farligt kan hända. Ändra inte rutinen om hon har tänder som växer. Så vet jag att hon har haft napp, om hon fortfarande har den är mitt tipps att ta bort den, då den är ett störande moment under natten. Åh My god vilket långt inlägg din stackare hoppas du orkar läsa :) lycka till och holl ut, bättre nätter väntar :)

2012-02-09 @ 20:24:11
URL: http://prinsaroprinsessor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0