Svamplasagne med tomat och mozzarella



Ikväll så har jag lagat lasagne, men inte någon vanlig utan som rubriken lyder "svamplasagne med tomat och mozzarella". Jag hittade receptet i reklamen från Ica och jag har kommit in i en period att vår mat vi oftast lagar inte duger eller är tillräckligt gott, nej nya recept ska det vara! Jag tyckte denna var riktigt god, sambon tyckte det var för mycket svamp....hmm...kan det någonsin bli för mycket av svamp?!

Iallafall detta behöver du ha hemma:


400 gr frysta champinjoner, jag tog färska
1 gul lök
2 klyftor vitlök
1/2 zucchini, jag tog en hel istället!
2 msk olja
1 burk/förp krossade tomater
1 tsk strösocker
4 dl lättcremefraich
2 förp (a´200 g)mozzarella, vi hade riven hemma så det fick det bli!
salt och peppar
ca 10-15 lasagneplattor, ja beroende på formens storlek

Börja med att skala och skiva eller hacka löken och vitlöksklyftorna. Skiva champinjonerna och zucchinin tunt och stek sedan allt i en stekpanna i några minuter i lite olja. Häll på burken med krossade tomaterna och sockret och låt det stå och småkoka i ca 10 minuter. Koka upp creme fraichen och tillsätt hälften av mozzarellan och låt den smälta. Smaka av med lite salt och peppar.
Sätt ugnen på 225 grader. Lägg  lite tomatsås i botten på formen och varva sedan lasagneplattor, tomatsåsen och den vita såsen. Men spara lite ostsåsen och häll den överst. Skiva det sista av mozzarellan på toppen och sen in i ugnen i ca 30 minuter. Sen har ni en god middag att avnjuta! (det är något konstigt med min text som hoppar och byter teckensnitt och storlek, luskar som fullt vad det är för något fel)

Kommentarer
Postat av: Sandra

Låter hur gott som helst. Tack för tipset det ska vi testa hemma :)

2012-01-25 @ 08:43:50
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Haha, Hugo och jag läste detta receptet i reklamen igår och sa att vi ska prova det! Nu vet vi ju att det är gott så då är det bara att köra :)

2012-01-25 @ 15:05:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0