Philadelphiabullar

 
Idag är vi lite sega här och vädret gör det inte bättre, regn och grått. För mig får det gärna vara några minusgrader nu och frost på marken. Gillar det helt klart bättre än regn och en himmel som är täckt av gråa moln. Inatt så drömde Max några väldigt läskiga mardrömmar, han grät så det lät som han skulle gå itur. Efter ett tag så vaknade då även Lill-loppan och grät och ja, sen så hade jag och sambon fullt upp med att få dem båda att somna om igen, vilket helt klart är lättare sagt än gjort. 
Så Maxen sover nu som en stock i vagnen och lill-loppan är på förskolan så jag ska nog ta och sova en sväng i soffan, alla måsten får vänta en stund! 
Igår bakade jag ett philadelphiabullar i långpanna, så smidigt! Utan att behöva rulla och föröska få till fina bullar hade man på ett kick 20 saftiga och goda bullar! Det Du bheöver ha hemma för att baka dessa är:
 
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 ägg
1 dl strösocker
1 tsk kardemumma
1/2 tsk salt
11-12 dl vetemjöl
 
Till fyllningen behövs:
150 g smör, rumsvarmt
2 msk vaniljsocler
3 dl florsocker
100 g philadelphiaost
 
Till penslingen och garneringen behövs:
1 ägg
pärlsocker
 
Börja med att smälta smöret i en kastrull, häll i mjölken och låt blandningen bli fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med degvätskan. Tillsätt nu ägget, sockret, kardemumman och saltet. Vispa runt och tillsätt sedan vetemjölet lite i taget. Degen ska bli ganska lös. Strö nu lite vetemjöl över och låt degen stå och jäsa under bakduk i 40 minuter. 
Platta ut degen i en smord långpanna med mjölade händer. Låt degen jäsa under bakduk i ca 20 minuter. Blanda nu ingredienserna till fyllningen. Gör 20 gropar i degen och fördela fyllningen i dem och låt degen jäsa ytterligare 15 minuter. Efter jäsningen så pensla degen med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Bullarna ska sedan gräddas längst ner i ugnen på 220 grader i 15-20 minuter. Låt bullarna svalna n¨got innan du skär dem i bitar! 
 

Kommentarer
Postat av: Fiffi

Men sluta vad gott!!!!! :OP

2012-10-30 @ 10:45:41
URL: http://prinsessbakelsen.blogg.se
Postat av: Mammatea

Här blev det lite si så där med sömnen också. Nils är jätte täppt och vill inte ligga ner. Själv är jag lite förkyld också. Gick upp vid fem så nu sover Signe och jag hoppas att Nils också somnar en stund så jag kan vila lite.

2012-10-30 @ 10:54:15
URL: http://mammatea.se
Postat av: Nanny

dessa ska jag göra i helgen :P tack för tipset!!!!!

2012-10-30 @ 12:11:56
Postat av: Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Det där lät gott. Måste jag försöka komma ihåg och göra till nästa gång jag bakar (händer inte så ofta)

2012-10-30 @ 22:26:34
URL: http://lottizdays.blogg.se
Postat av: mrsjanuary

Det där receptet tar jag genast! Verkar hur gott som helst:)
Sv; det är bara kämpa på och försöka ge sig ut i löparspåret så brukar det lossna efter ett par turer:)
kram

2012-10-31 @ 07:59:11
URL: http://www.mrsjanuary.blogspot.com
Postat av: Emmelie- Mamma till Ebba och Hugo

Dessa såg ju otroligt goda ut! Lite annorlunda mot de vanliga kanelbullarna =)

2012-10-31 @ 13:31:33
URL: http://www.emmgus.blogg.se
Postat av: Frida

Det där såg ju riktigt gott ut! Måste testa genast. (har dock inte ingredienserna hemma) Men så fort jag handlat så!

2012-11-01 @ 15:36:34
URL: http://fridsingen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0