Cannelloni med Kyckling

Jag brukar alltid hamna vid hyllan med olika pastasorter när vi är och handlar och ofta har jag stått och hållit i en kartong med cannelloni rör och tänkt "någon dag ska jag laga detta". Men så har jag alltid ställt tillbaks den på hyllan, men nu senast åkte den ner i vagnen och nu ikväll har jag äntligen lagat "cannelloni med kyckling" och gösses vad gott det var!

Det du behöver ha hemma är:

Cannellonirör eller färska lasagneplattor

kycklingfilé, jag hade 2 stycken

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

bladspenat, ca 150 jag hällde på lite undan för undan tills jag blev nöjd med mängden

5-6 champinjoner

1-2 dl cremé fraisch

salt

peppar

 

Tomatsås:

400 g krossade tomater

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

olja

1krm strösocker

salt och vitpeppar

Béchamelsås:

50 g smör

1/2 dl vetemjöl

4 dl mjölk

salt och vitpeppar

 

1 dl riven ost

 

Tomatsåsen: Skala och hacka löken och fräs den i olivolja. Häll på de krossade tomaterna. Krydda med salt, peppar och socker. Pressa ner vitlöksklyftorna och låt den stå och småputtra i ca 15 minuter.

Béchamelsåsen: koka upp mjölk i en kastrull. Smält smöret i en annan kastrull, ta av från värmen och blanda ner vetemjölet. Sätt tillbaka kastrullen på plattan och häll i den kokta mjölken lite i taget. Koka upp såsen och låt den koka i ca 5 minuter, krydda med salt och peppar. Se till att såsen hela tiden är varm, jag gjorde min i för god tid så den hann tjock. Vilket gjorde att jag var tvungen att värma upp den igen för att få den lite mer flytande.

Skär kycklingen i små delar, hacka löken och champinjonerna. Fräs dem i smör tillsammans med 1 pressad vitlöksklyfta. Vänd ner spenaten och cremé fraischen. Ta cannelloni rören och fyll dem med röra, för mig blev det 16 rör. Häll över tomatsåsen, béchamelsåsen och sist den rivna osten. Gratinerna rören i ugnen i 225 grader i 20-25 minuter. Sen är det bara att äta och njuta!!

 


Kommentarer
Postat av: Hanna - Mode, smyckesstillverkande och min vardag

Det ser gott ut!



SV: Tack. :-)

2011-09-16 @ 21:09:38
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: christin

Mums vad gott det ser ut!!

2011-09-16 @ 21:24:07
URL: http://christinsshopping.blogg.se/
Postat av: Therese

Det där såg verkligen supergott ut! Vilket bra tips, jag som älskar pasta (gärna med mycket ost, hihi). Kram!

2011-09-16 @ 21:35:11
URL: http://thereseslivochvardag.blogg.se/
Postat av: Fia

Guuuu så gott, älskling kyckling!

Jag ska försöka hinna lägga in receptet imorgon så får du se =)

2011-09-16 @ 21:54:39
URL: http://www.sofsan.se/
Postat av: Camilla - Vardagslycklig

Gud vad gott. Inget går upp mot en riktigt god pastarätt :)

2011-09-17 @ 10:50:04
URL: http://vardagslycklig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0