Vaniljfylld Sockerkaka

 
Jag måste bara tipsa om en sockerkaka som jag bakade förra veckan då jag hade besök av lite fina vänner, en sockerkaka med vaniljfyllning! Den är galet, ja nästan oförskämd, lätt att baka och med fyllningen så blir den lite mer än bara en vanlig sockerkaka. En perfekt kaka att bara kasta ihop när det vankas fika! 
 
Det Du behöver ha hemma är:
 
Till själva kakan
3 dl socker
4 st ägg
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl kokande vatten
 
Till vaniljfyllningen
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker
 
Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Vispa sedan ägg och socker pösigt. Blanda bakpulver och vetemjölet och rör sedan ner det i äggsmeten. Häll i det kokande vattnet i smeten och vispa runt. Smöra och brör en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Häll i smeten i formen och grädda i ugnen i 40 minuter. 
Under tiden så kan du göra fyllningen. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Tillsätt vaniljsockret och låt koka häftigt ca 3 min. Rör hela tiden så att inte mjölken bränns.
Ta sockerkakan ur ugnen. Dela den till två bottnar innan den har hunnit kallna. Fördela vaniljfyllningen på en av bottnarna och lägg ihop kakan. Sådär ja, nu har Du en god kaka att ssätta tänderna i! 
 

Kommentarer
Postat av: Emõke

Så underbart! STORT grattis till din lille prins, så fin han är!!!

Kram Emõke

Postat av: En pojkmammas vardag - Livet på torpet

Så gott det där lät!

2012-07-25 @ 07:47:04
URL: http://www.elinteg.se
Postat av: Leona

Låter oerhört gott.

2012-07-25 @ 08:15:45
URL: http://leeona.blogg.se
Postat av: Alexandra Johansson

...verkar som att även jag kan klara av detta här....

2012-07-25 @ 11:59:53
Postat av: Sanna - Livet med Wilton

Min sambo gjorde en sådan för ett tag sen, mmmm så gott! Det får nog bli en sådan till ikväll, tack för påminnelsen :)

2012-07-25 @ 13:50:30
URL: http://www.livetmedwilton.blogspot.se
Postat av: Elin

Mmm vad gott.

SV: ja verkligen, har omvärderat väldigt mycket saker sedan man fick barn.Känns väldigt viktigt att Alicia får en bra relation till alla, som man själv hade.

Postat av: En pojkmammas vardag - Livet på torpet

Jag är inte heller en träningsmänniska. Jag är den som gör allt för att smita till soffan med en bok och nåt gott istället ;) Men som sagt, ibland är det skönt att ta sig i nacken också och röra sig. Känner att det är precis vad min kropp vill :)
Kram

2012-07-26 @ 07:25:46
URL: http://www.elinteg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0