Rågsiktsbröd



Det finns inget godare än nybakat bröd till frukost som fortfarande är varma efter ugnen. Men jag tillhör den sorten som är hungrig från att jag vaknar och då finns det inte tid för bakning och framförallt inte jäsning. I en buffé tidning som kom i våras har jag hittat detta lätta recept där det är minimalt lite bakning på morgonen:
Rör ut 1/2 paket jäst i 5 dl kallt vatten i en bunke, tillsätt 1 msk honung, 1 msk olja och 2 tsk salt. Blanda till sist ner 12 dl rågsikt. Blanda ihop degen, täck med en handduk och ställ in bunken med degen i kylskåpet över natten.
På morgonen är det bara att sätta ugnen på 225 grader. Ta fram degen och häll ut den på ett mjölat bakbord, strö lite vetemjöl över och dela i lagom stora bitar. Knåda alltså inte degen. Sen är det bara att lägga bitarna på en plåt med bakplåtspapper och in i ungen i ca 20-25 minuter. Sen har du härligt nybakade varma mackor till frukost!


Degen som jag blandade ihop igår kväll


Den jästa degen på mjölat bakbord


Goda smarriga mackor


Kommentarer
Postat av: Therés

Det där ska jag prova en dag, verkade smidigt.

2011-07-25 @ 18:27:55
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0