16 nyttiga Frallor

Idag har det regnat mest hela eftermiddagen, så jag tog och svängde ihop lite bröd och lill-loppa satt bredvid och tittade på! Detta behöver du ha hemma:
- 6 dl mjölk
- 1 dl rårörsocker
- 2 dl grovt rågmjöl
- 3 dl havregryn
- 50 g jäst
- 1 dl flytande margarin
- 5 dl rågsikt
- 1 dl vetemjöl+ lite till utbakning, jag hade dock i lite mer i min deg. Tog 2-3 dl vetemjöl och sen lite till utbakningen.

Ställ fram alla ingredienser i god tid så att de blir rumstempererade. Blanda mjölk, rårörsockret, grovt rågmjöl och havregrynen och låt det stå och svälla i 15 minuter. Rör ut jästen i blandningen och tillsätt det flyttande margarinet, rågsikten och vetemjölet. Bearbeta degen ordentligt och låt den stå att jäsa under duk i ca 1 timme.

Ta upp degen på bakbordet och knåda in lite mer vetemjöl. Dela degen i 16 bitar och form dem till små runda bröd. Lägg dem på en plåt och låt dem jäsa under bakduk i 45 minuter. Grädda dem i ugnen i 200 grader i 15 minuter. Pensla bröden med vatten så fort de kommer ut från ugnen och låt dem sedan kallna under duk. Sen är det bara att njuta av ditt hembakade god bröd!

Denna bok är ett måste för bröd-älskare, finns mängder med goda recept

Lill-loppan satt bredvid och undersökte vad som finns i vår kökslådor

Detta blev resultatet, ett mycket gott bröd som jag rekommenderar att man bakar!!

Kommentarer
Postat av: Fia

Sååå gott med hembakat bröd!

2011-09-21 @ 22:41:54
URL: http://www.sofsan.se/
Postat av: Clara

Så goda bröden såg ut, mums!

2011-09-22 @ 10:05:16
Postat av: Karin

Så duktig du är som bakar bröd!

2011-09-22 @ 10:29:08
Postat av: Ellinor

Det här måste jag testa! Älskar att baka bröd (& äta det med förstås!).



Kram Ellinor

2011-09-23 @ 09:11:28
URL: http://fam-gudmundsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0