Morotsbröd


Jag tycker helt klart bäst om att laga mat, bröd eller kakor från recept som jag hittar i böcker. På nätet finns det en uppsjö med recept, men det är mer känsla tycker jag om läser recept från en bok. Där kan man även anteckna vad man tyckte om brödet/kakan/maten och om man ska tänka på något tills nästa gång man ska laga/baka den. Förra sommaren hittade jag denna köksalmanacka från 1987 på en loppis för en tia, tycker det är lite kul med gamla recept. Så igår bakade jag ett bröd från denna köksalmanackan, morotsbröd blev det.
Det du behöver ha hemma är:
- 1/2 l filmjölk
- 50 g jäst
- 2 medelstora moröter
- 1/2 salt
- 5 dl grahamsmjöl
- 6 dl vetemjöl
- Vallmofrön eller sesamfrön

Börja med att värma filmjölken till 37 grader, eller som det står i boken "ljumma filmjölken". Smula ner jästen i degspadet och rör tills den löst sig. Skala och riv morötterna fint, ha sedan i dem och saltet. Rör i grahamsmjölet och vetemjölet och rör tills det blir en smidig konsistens på degen. Låt degen stå och jäsa i 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord, i receptet står det här att man ska dela den i 4-6 delar och platta ut varje del till en kaka. Jag delade min deg i 6 bitar, men det blev då något mellan tekaka och stora börd. Så nästa gång tänkte jag dela degen i 8 bitar. Iallafall platta ut varje del till en kaka, lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa i 20 minuter. Pensla börden med filmjölk och vallmofrön/sesamfrön. Grädda sedan bröden i 15 minuter i 225 grader.

Nu ska jag kila iväg till stan en sväng och försöka hitta någon snygg klänning att ha på mig ikväll för då ska jag nämligen på Ladies Night! Ha en härlig fredag!


Kommentarer
Postat av: J

2011-09-30 @ 09:59:13
Postat av: Josefine - Mamma till Alva

oj, jag råkade skicka iväg en kommentar här av misstag ;) haha ! men ja, stolen är superfiffig :D bara att ta med och knäppa fast vid bordet. kram på er och ha en fin fredag !

2011-09-30 @ 09:59:59
URL: http://emmajosefine.com
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Goda de ser ut!

2011-09-30 @ 11:20:27
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0