Tekakor med havregryn


Dessa tekakor måste man bara baka, de blev så goda! Jag är absolut ingen mästerkok, så om jag klara av att baka dem så klara vem dom helst av det! Det du behöver hemma är:
- 5 dl mjölk
- 4 dl havregryn
- 1/2 msk salt
- 1 msk ljus sirap
- 150 g smör
- 25 g färsk jäst
- 8-9 dl vetemjöl
Börja med att värma upp mjölken till 50 grader. Häll i havregryn, salt och sirap och låt det stå och svälla i 20 minuter. Smält smöret och rör ner i grynblandningen, smula sen ner jästen och rör ordentligt. Tillsätt vetemjöl lite i taget tills det blir en lös deg, låt den sedan jäsa under bakduk i 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda degen och dela den sedan degen i tio bitar. Kavla ut dem till runda kakor som är ca 1 cm tjocka. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och nagga dem med gaffel. Låt dem sedan jäsa i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader och grädda mackorna i mitten i ca 10 minuter. Låt de sen svalna under bakduk på galler. Sen är det bara att njuta!!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Tack för receptet. De ska jag pröva att göra någon dag :)

2011-09-06 @ 03:49:11
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com
Postat av: Mirre

Mummsis =D

2011-09-06 @ 14:11:18
URL: http://myflowergirl.blogg.se/
Postat av: Frida

det ser supergott ut!! :D måste man ju prova! puss

2011-09-06 @ 14:31:16
Postat av: Therese

Mums vad gott! Jag har nog alla ingridienser hemma nu faktiskt, förutom jästen... Det är så himla gott med hembakat bröd, senast för några dagar sedan tänkte jag på att jag borde återuppta brödbakandet.

Ha en fin kväll! Kram

2011-09-06 @ 22:18:37
URL: http://thereseslivochvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0