Klassiska Biskvier



Biskvier är något som jag har tänkt att jag ska baka så många år, men så jag har tänkt "nej det måste ju vara så svårt, det får vänta ett tag". Men så förra veckan köpte jag faktiskt tidningen "Hembakat", ja vet jag brukar aldrig köpa tidningar men jag kunde inte behärska mig då jag såg denna. I tidningen fanns det fullt med recept som jag är sugen på att göra och bland annat fanns det ett recept på "klassiska chokladbiskvier" som inte alls lät komplicerat. Det var faktiskt inte alls komplicerat heller, men så måste jag nog träna lite för att få till ett lite snyggare utseende på dem men ruskigt goda var de! 

Om du vill testa så är det detta du behöver ha hemma:

275 g mandelmassa
1 äggvita

Fyllning
50 g mörk choklad
125 g smör, rumsvarmt
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Topping
150 g mörk choklad, jag hade bara 100 g och fick ändå massor över. Så värm lite åt gången är mitt tips!

Börja med att riva mandelmassan grovt på ett rivjärn. Arbeta in äggvitan lite i taget så att smeten blir jämn och fin. Fyll en spritspåse med mandelmassan och spritsa ut rundlar på en plåt med bakplåtspapper. Detta fungerade inte alls för mig, jag gav upp och rullade istället små bollar som jag tryckte ut med lite fuktiga fingrar. Grädda bottnarna i ugnen i 175 grader i ca 12 minuter. Låt de sedan svalna något på plåten innan de lossas och läggs för att svalna helt med undersidan uppåt.
Gör nu fyllningen. Smält chokladen och låt den svalna. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och äggulan med elvisp till en smet. Vänd ner chokladen. Bred chokladkrämen toppig på bottnarna och låt dem stelna i kylskåpet i ca 30 minuter.
Toppingen görs genom att smälta chokladen. Sen är det bara att doppa biskiverna i chokladen och låta dem stelna igen i kylskåpet! Svårare än så är det inte!

Ja, mina blev ju inte de finaste biskvierna som skådat dagens ljus, men goda som tusan!

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Ååh, jag älskar biskvier! :) skit i utseendet ;)

2012-02-09 @ 07:39:32
URL: http://mammatillenflicka.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag är väldigt seg, såg nu att du kommenterat om åldern på dina barn :P

Jag tror inte heller de finns någon "rätt" ålder mellan sina barn. Alla barn är olika och man kommer se fördelar och nackdelar md allt.

Det är 16 mån mellan mig och min lillebror, och vi har varit som tvillingar under hela vår uppväxt. Vi gaddade ihop oss mot vår storebror som är tre år äldre än mig, stackaren! Haha!



Jag tror det kommer gå kalasbra för er :)

2012-02-09 @ 07:42:49
URL: http://mammatillenflicka.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Mmmm, jag hörde minsann av pappa att det skulle avnjutas biskvier igårkväll, varför express skickades det inte några till Lund???

Puss!

2012-02-09 @ 08:24:37
Postat av: Fröken M

Åh, det är min absoluta favoritkaka, men det var länge sedan jag bakade det senast... Kanske innan nästa helg då det vankas kalas !

Rödlökschutneyn smökar lite söt/syrligt - inte alls som rödlök egentligen, så testa. Kanske blir det en favvo hos både dig och mannan ;)

2012-02-09 @ 10:02:05
URL: http://frokenmela.se
Postat av: evelina

Tihi jag tyckte de ser jättecharmiga ut!

2012-02-09 @ 14:01:25
URL: http://blandblommorochrutor.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Hej Sofie!!! Dom ser ju jättegoda ut, blir lite sugen. Va duktig du är!!!! Kram

2012-02-09 @ 19:37:26
Postat av: Emõke

Åh så gott, jag älskar dem men har aldrig gjort några själv, tack för receptet!!

2012-02-09 @ 20:06:21
URL: http://prinsaroprinsessor.blogg.se/
Postat av: Lina - mamma till Astrid

Åh, jag har också tänkt göra såna men tänkt som du att det måste vara svårt. Får väl testa någon dag jag med :) Dina ser jättegoda ut!

2012-02-10 @ 17:01:57
URL: http://astridsmamma.wordpress.com
Postat av: Eva

Tror jag ska testa detta i helgen! Tack för receptet.

2012-02-10 @ 20:17:02
URL: http://renaramagrekiskan.com
Postat av: Emma Josefine - Mamma till Alva

mmmmm, såg dessa inne hos Eva och bara mååste pröva någon gång :D älskar biskvier!

2012-02-13 @ 09:52:04
URL: http://emmajosefine.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0