Två plåtar fulla

Idag råder lugnet i vårt hus eller ja, så lugnt det kan vara med en lill-loppa som närmare sig 1 år och är full av energi! Jag tar det lugnt kanske man mer ska säga, har ont i magen idag, intalar mig att det är växtvärk, att den lilla knodden växer så det knakar. Så att det är därför, men ja det är svårt att inte tänka på att det kanske inte är normalt att känna så här. Med Olivia mådde jag prima alla 40 veckor, aldrig ont eller illamånde. Det gör ju att när jag nu gör det börjar fundera, men nej växtvärk så tänker vi....
Tänkte bjuda på 2 mumsiga recept på bröd, perfekt sysselsättning om man ska ta det lugnt! Båda recepten har jag hittat i tidningen "hembakat"!

Havrerutor
Det du behöver hemma är:
4 dl fiberhavregryn, jag använde vanligt havregryn
5 dl vatten
50 g jäst
25 g smör
2 dl vatten
3 msk mörk sirap, hade bara ljus hemma och det blev gott med det med!
2 dl filmjölk
1 msk salt
1 msk brödkryddor
15-16 dl rågsikt

Börja med att hälla havregrynen i en bunke. Koka upp 5 dl vatten och häll det över havregrynen. Rör om och låt de svalna till 37 grader, tog ca 45 minuter. Smula jästen i en bunke och smält smöret. Tillsätt vattnet, de 2 dl, och värm smöret och vattnet till 37 grader. Häll sedan det över jästen och rör om. Tillsätt grynblandningen från andra bunken, sirapen, filmjölken, saltet och brödkryddorna. Arbeta in mjölet till en smidig deg och låt den sedan jäsa under bakduk i 45 minuter.
Ta upp degen och arbeta den på mjölat bakbord. Stjälp upp den i en bakpappersklädd långpanna. Platta ut den med mjölad hand. Pensla en kniv med olja och skär degen i ca 25 rutor. Låt den nu jäsa under bakduk i 30 minuter. Grädda sedan brödet i ca 25 minuter i mitten av ugnen i 225 grader. Stjälp upp brödet på galler och låt det svalna under duk! Mums! 

Långpannerutor med havrekli
Varning, dessa är sjukt goda speciellt när de är nygräddade! Åt tre stycken trots att jag var mätt innan!
Detta behöver du ha hemma:
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk olja
2 tsk salt
1/2 dl sirap
1 1/2 dl havrekli
ca 10 dl vetemjöl special


Börja med att smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader och häll över det och olja över jästen. Rör till jästen har löst sig. Tillsätt sedan salt, sirap, havrekli och nästan allt mjöl. Arbeta till en smidig deg och låt den jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Lägg över den i en bakpappersklädd långpanna. Klappa ut degen med mjölad hand och skör den sedan i ca 12-15 rutor. Låt den nu jäsa i 30 minuter övertäckt. Grädda brödet i ugnen i ca 20 minuter i 225 grader. Ta ut brödet och bryt eller skär det i rutor! Detta är en ny favorit hemma hos oss i brödväg!

Kommentarer
Postat av: Fia

Såg riktigt gott ut!Det enda bröd som jag bakat är scones ;)

2012-02-18 @ 14:18:44
URL: http://sofsan.se
Postat av: evelina

Det är nog ingen fara. Du ska nog inte oroa dig. Du får krama din dottra mycket så lugnar det nog liten i magen också. :) brödet ser jätteglad ut. Det ska jag baka när mina brytare börjar ta slut. Roligt med andra recept :)

2012-02-18 @ 20:31:42
URL: http://blandblommorochrutor.blogg.se/
Postat av: Elina

Oroa dig inte, det är förmodligen bara växtvärk. Hihi :-)



SV: Haha, men är vi kvitt om jag säger att dina bilder fick det att vattnas i munnen på mig?! ;-)

2012-02-18 @ 21:26:45
URL: http://volanen.blogg.se/
Postat av: Fina Frun

Mums vad gott det ser ut!

Ingen graviditet är ju den andra lik, så det är inget att oroa sig för. Ibland kan det ju även skilja beroende på om man väntar en tjej, eller kille.



Mina två graviditeter med son och dotter var totalt olika.



Kram/Fina Frun

2012-02-19 @ 02:11:21
URL: http://finafrun.se
Postat av: Anna

åh mums! Gillar verkligen långpannebröd, det är så smidigt.



Tänk på att du är säkert mycket mer aktiv nu när väntar nummer två än vad du var med ettan. Nu har du ju en liten busunge som kräver din uppmärksamhet och din energi mm. Mina två graviditeter var helt olika. Med Isabella var allt enkelt och helt smärtfri men med lillebror var jag sjuk hela tiden och hade ont. Men är du orolig så åk på extra kontroller, lova mig det!!!



Kram kram

2012-02-19 @ 22:07:12
URL: http://anderssonlindstrom.se
Postat av: Jessica & Alma

mmm får jag göra nån gång.

ja så arg jag kan bli på folk som röker runt barn har sån god lust att säga till människor jag möter som gör det.

2012-02-21 @ 19:51:04
URL: http://cornerofmyheart.blogg.se/
Postat av: Sandra

Älskar att baka bröd, så de här recepten sparar jag ner :) När fyller Olivia 1 år?

2012-02-27 @ 11:45:05
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0