Hallon och chokladmuffins med smörkräm



Idag började dagen lite segt här, jag har ibland sådan hjärtklappnig och yrsel. Det kom smygandes igår kväll och trodde att efter en natts sömn så skulle det vara borta, men icke. Så förmiddagen var väldigt lugn och seg här.

Men sen så kom min mamma och min faster hit och då blev det fikadax och sådan blir man ju alltid lite upplivad av, Hallon och chokladmuffins med smörkräm och hallon och blåbärspaj med vitchoklad serverades vid vårt bord. Min plan var att göra cupcakes, jag har aldrig gjort det och varit lite rädd för det hela. Man måste ju prestera och göra frostingen fin, men så på vår lill-jul lekte vi julklappsleken och då norpade jag åt mig en sprits och genast så kändes cupcakes inte så avlägset längre. Men så är det ju att ha allt hemma och philadelphiaost är inget som brukar ligga och häng i vårt kylskåp, men då läste jag att man istället kunde ha smörkräm. Så då fick det bli det. Så jag antingen har jag gjort en cupcakes annars är det helt enkelt en muffins med smörkräm!

Muffinsen är en helt vanlig sats chokladmuffins som jag lade i lite hallon i. Smörkrämen gjorde jag såhär:

Det du behöver är:

115 g mjukt smör

250 g florsocker

2 tsk kokande vatten

30 g kakaopulver, detta kan man ju byta ut mot andra saker som finrivet citronskal ex!

 

Sen är det bara att vispa smöret fluffigt, tillsätt under omrörning lite florsocker i taget. Häll i vattnet och kakaon även detta under omrörning. Ja och sen så är det klart, lättare kan det inte bli! Sen har jag svårt att avgöra hur många muffins det räckte till, jag är ju då nybörjare på detta med spritsen så gick åt en del till lite test och övning! Perfekt med att kasta på lite smörkräm och man har lite muffins som legat några dagar!

Inte så tokigt för att vara en nybröjare tycker jag allt!

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Wow, vilka supersnygga muffins! Det där har du talang för!

Hoppas du mår bättre, hjärtklappning är riktigt obehagligt.



Kram Ellinor

2012-01-27 @ 19:41:19
URL: http://fam-gudmundsson.blogspot.com
Postat av: Anonym

Mmm, det ser riktig gott ut! :-)

Hoppas att du mår bättre, du får ta det lugnt i helgen!!

2012-01-27 @ 20:00:30
Postat av: Fröken M

Men gud va goda dom såg ut - och fina !!

Jag älskar att baka, och det smakar oftast bra. MEN när det kommer till det där med dekorering är jag helt värdelös, så någon konditor lär jag aldrig bli ;)

Ha en skön dag ! Kram

2012-01-28 @ 10:58:52
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Tove

Jag lyckas inte kommentera på 1700-talsinlägget... Det här inlägget försöker jag hoppa över, för det ser alldeles för gott ut:)

Hur som helst, vad roligt med temafest! Ser fram emot att få se bilder!

Kram

2012-01-29 @ 08:26:24
URL: http://lovetove.se
Postat av: Alexandra - mamma till Joline

SV: Hon är väldigt bestämd vår lilla tjej! Längtar inte till trotsåldern ;)

Vilka fina cupcakes du bakat :) ser smarriga ut!

2012-01-29 @ 12:26:30
URL: http://mammatillenflicka.blogg.se/
Postat av: Anonym

SVERIGES STÖRSTA BLOPPIS? – www.cli.blogg.se/kop



Över 310 plagg säljes nu på www.cli.blogg.se/kop. Allt är i mycket fint skick och det mesta som lagts upp är helt oanvänt – dvs. NYSKICK!

Enkel navigering på bloggen så klicka dig in för att fynda fräscha, nyinköpta plagg till tokfina priser.



- Läckra partyklänningar i massa olika modeller

- Ytterplagg

- Västar

- 30 par skor i olika modeller, mestadels högklackat (Strl 40-41)

- Väskor

- Nederdelar så som shorts, leggins, kjolar

- Överdelar, linnen, partytoppar, oversize t-shirts, koftor – ALLT

- Smycken, halsband, armband, örhängen, ringar – nästan som en hel smyckesbutik

- Väskor i olika modeller

2012-01-29 @ 19:52:54
Postat av: Fiffi

Jag gjorde muffins med smörkräm på i söndags och det räckte inte till många, kanske för att man spritsar på så mkt för att det skall se snyggt ut. Nästa gång jag bakar tänkte jag köra smörkrämen i muffinsen, som en liten muffinsgömma ;O)

Ha en fortsatt fin torsdag!

2012-02-02 @ 13:32:20
URL: http://prinsessbakelsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0