Jordgubbscheesecake på kladdkaksbotten

 
Idag är det en seg onsdagsmorgon. Lill-loppan drömde mardrömmar och var sedan vaken mellan 03,30 och 05,00 och sen så ringde min klockan vid 06,00. Efter en lång dusch så var jag hyfsat vaken för att ta mig in till barnmorskan och göra en kontroll av lillebror i magen, allt såg fint ut! Men blir nog att sova ett par timmar på dagen idag tror jag allt!
Igår så hade vi lite besök här och jag bakade en riktigt god cheesecake! Lätt, smidig och himmelskt god!
 
Det Du behöver ha hemma är:
 
Botten: 
100 g smör
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
2 st ägg
 
Fyllning
5 st passionsfrukter
200 g philadelphiaost
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 st äggulor
3 dl vispgrädde
2 dl mosade jordgubbar
 
Börja med att smörj och bröa en form med löstagbar kant och sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och blanda alla torra ingredienser till botten i en bunke. Rör ner smöret och ett ägg i taget. Häll sedan smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 12 minuter. Kakan stelnar ytterligare sen när den kallnar. Låt nu kakan kallna helt, men ta inte ur den ur formen. 
Dela passionsfrukterna och gröp ur dem. Mixa dem, sila dem sedan genom en sil och spara sedan saften. Vispa nu osten, sockret och vaniljsockret till en slät smet. Rör ner äggulorna en i taget. Vispa grädden ganska hårt och vände ner den, passionssaften och jordgubbsmoset i smeten. Häll smeten över kakbotten, täck över kakan och frysen den i minst 4 timmar. Ta fram tårtan ca 20 minuter före servering och garnera med lite jordgubbar! 
 
 
Detta är helt klar min nya favorit, så somrig och god!

Kommentarer
Postat av: Mamma till William och Wilma

Godmorgon gumman..Snart kommer det ringa på din dör för jag vill så gärna smaka din goda tårta...hihi..Ha en fin onsdag.kram

2012-07-18 @ 09:24:06
URL: http://blondis81.blogg.se
Postat av: Monica

Åh så gott det ser ut!! Hoppas att lilleman kikar ut snart, är så nyfiken :)
Kram

2012-07-18 @ 14:10:10
URL: http://mellanhimmelochmonica.blogg.se
Postat av: Pernilla

Det där lätt och såg väldigt gott ut =)

Ja jag jobbar ju bara 75% så pojkarna kommer ju ej vara där på heltid. Men känns ändå men det kommer säkert bli bra när det väl är dags.

Ha det bra, kram.

2012-07-18 @ 17:23:50
URL: http://mammatilltvillingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0