Tekakor med havregryn

 
Innan lilla Max kom så bakade jag en del, jag bunkrade upp frysen så vi skulle ha lite gott nu precis efter att han hade kommit då jag gissade att tiden inte riktigt skulle räcka till för att ställa mig och baka! Jag bakade en stor sats att dessa tekakor, tyvärr är dessa så fasligt goda så vi hann äta upp alla innan Max kom och inte hann jag baka nya. Men så fort vi kommit in i våra roller lite mer som tvåbarnsföräldrar och hittat lite rutiner i vår vardag ska jag baka dessa igen! 
 
- 5 dl mjölk
- 4 dl havregryn
- 1/2 msk salt
- 1 msk ljus sirap
- 150 g smör
- 25 g färsk jäst
- 8-9 dl vetemjöl
 
Börja med att värma upp mjölken till 50 grader. Häll i havregryn, salt och sirap och låt det stå och svälla i 20 minuter. Smält smöret och rör ner i grynblandningen, smula sen ner jästen och rör ordentligt. Tillsätt vetemjöl lite i taget tills det blir en lös deg, låt den sedan jäsa under bakduk i 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda degen och dela den sedan degen i tio bitar. Kavla ut dem till runda kakor som är ca 1 cm tjocka. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och nagga dem med gaffel. Låt dem sedan jäsa i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader och grädda mackorna i mitten i ca 10 minuter. Låt de sen svalna under bakduk på galler. Sen är det bara att njuta!!
 

Kommentarer
Postat av: Sandra på Ön

Tekakor är så gott och det är samma här hemma, de ligger inte kvar i frysen så många dagar ;) Kram

2012-07-30 @ 22:55:41
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com
Postat av: mammaTEA

Ser farligt goda ut.

2012-07-31 @ 03:49:12
URL: http://Mammatea.se
Postat av: mrsjanuary

Älskar tekakor och dessa verkar ju supergoda! Ska ta och prova dessa. Tack för recptet.
Sv; tack för komplimangen för toppen:) brukar aldrig köpa nåt i den färgen men tyckte den var så fin och till bra pris så jag slog till.
Kram

2012-07-31 @ 07:29:16
URL: http://www.mrsjanuary.blogspot.com
Postat av: Elina

Det förstår jag att ni hann, dom ser galet goda ut. Dom lät inte så svåra att göra heller, så kanske man borde testa nån dag :-)

2012-07-31 @ 12:15:43
URL: http://www.volanen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0